Олександр Довженко

О. Довженко “Звенигора”

ГАННА ЧЕРКАСЬКА Краєзнавець, вчитель, журналіст.

«Їх не учили Батьківщині — їх учили класовій ворожнечі і боротьбі, їх не учили історії. Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців» О. Довженко, «Щоденник».

13 квітня 1928 р. у Києві відбулась прем’єра фільму Олександра Довженка «Звенигора».

Ідею стрічки “Звенигора” Олександру Довженкові подарував Василь Григорович Кричевський.

О. Довженко писав у автобіографії: „Звенигора” в моїй свідомості одклалася як одна з найцікавіших робіт, це «прейскурант моїх творчих можливостей», я зробив її одним духом — за сто днів, не зробив, а проспівав, як птах. Мені хотілося розсунути рамки екрана… заговорити мовою великих узагальнень»

http://uahistory.com/topics/events/5952

Я – Олександр Довженко: «Іноді фальш краще, ніж порожнеча» Валерій Пузік

...Дослідник українського кіно та культури Богдан Небесьо зазначає: «Якщо переїзд Довженка до Одеси 1926 року збігся з першою офіційною атакою на Шумського та Хвильового, то період із 1927 до 1930 року, коли він працював над своєю німою кінотрилогією, позначений жорсткою політичною й культурною боротьбою. У цей час націонал-комуністи (колишні боротьбисти) здавали позиції російським більшовикам. Утиски проти Шумського та офіційні переслідування “хвильовізму” негативно вплинули на Довженка, який, як ми пам’ятаємо, був пов’язаний із Шумським та Хвильовим та поділяв їхні погляди на культуру»...

Перші успіхи. Трилогія

...Перший серйозний успіх прийшов у 1929 році після виходу на екрани фільму «Звенигора». Фактично, Довженко ще в Харкові мав сценарій до цього фільму. Ідея належала Юркові Юртику (Тютюннику), який у співавторстві з Майком Йогансеном і написав сценарій фільму-легенди про скарб, закопаний гайдамаками в надрах гори.

Але Довженко майже повністю переробив цей сценарій. Він прагнув створити «свою Іліаду». Велетенська поетична фреска, що охоплює дві тисячі років буття, може бути зрозумілою тільки тим, хто знайомий з історією України. Дванадцять пісень цієї стрічки відтворюють легенди скіфів і варягів, запорізьких козаків, громадянської війни, петлюрівців, більшовиків та білогвардійців. Усі вони поєднані одним персонажем — дідом, який уособлює патріархальне селянство, прив'язане до цінностей минулого.

Місце в історії - Сергій Тримбач про фільм Звенигора Олександра Довженка

https://soundcloud.com/radio-nv/2j6g8l9sowwv

Фільм не вписується все ж таки в ряд фільмів, що були покликані формувати пролетарський реалізм, хоча й закінчується апологією соціалістичної промисловості. Довженко виправдовував більшовицьку революцію вірячи, що ця нова ідеологія ніби виникла з якогось давнього заповіту. «Звенигора» була сенсацією 1928 року, але водночас це був початок особистої трагедії Довженка — за цю стрічку, та згодом за фільм «Земля» його будуть постійно звинувачувати в буржуазному націоналізмі...

Олександр Довженко. Українська література в іменах

https://www.youtube.com/watch?v=XrLwo7Rv4J8&t=78s

...Довженко працював над «Звенигорою», і зафільмував її фактично за 100 днів. Це була революція в українському кінематографі. «Звенигора» – одіссея українського народу від варягів до сьогодні, його життя й боротьба, його минуле, сучасне й майбутнє. Фільм Довженка терміново направляють у Париж і Берлін, а в Москві планується громадський перегляд...

...Сам Довженко, уже через 10 років після заборони «Звенигори», писав про неї в автобіографії: «Звенигора в моїй свідомості відклалася як одна з найцікавіших робіт, це „прейскурант моїх творчих можливостей“, я зробив її одним духом — за сто днів, не зробив, а проспівав, як птах. Мені хотілося розсунути рамки екрана… заговорити мовою великих узагальнень»... https://uk.wikipedia.org/wiki/

Фільм "Звенигора"

https://www.youtube.com/watch?v=AbV7N_SYwiM