Олександр Довженко в Одесі

У 1922 році одеську «кіносекцію» реорганізували в Одеську кінофабрику Всеукраїнського фотокіноуправління (ВУФКУ). У 1929-му — в Одеську кінофабрику «Українфільм», у підпорядкування якої перейшла Ялтинська фабрика і три Одеських фабрики.

Слід підкреслити, що в Одесі починав свою творчу діяльність видатний український кінорежисер, письменник-публіцист Олександр Довженко.

Його першими фільмами були «Вася-реформатор» і «Ягідка кохання», а останнім, створеним на Одеській кіностудії — «Арсенал» (1929 р), який став хрестоматією, і сьогодні її вивчають всі кіно-вузи світу. У цьому фільмі знімався дуже популярний на той час актор — Амвросій Бучма, пам’ятник йому встановлений на території студії. В золотий фонд світового кінематографу Одеса ввійшла фільмом Сергія Ейзенштейна «Броненосець Потьомкін», який теж знімався в Одесі. Кіносценаристами на кіностудії працювали Юрій Олеша, Ісаак Бабель, Володимир Маяковський, Станіслав Радзинський, Юрій Яновський, Микола Бажан.

https://www.odesafilmstudio.com.ua/uk/about/history

На зніманнях« Васі-реформатора» Довженко, який не мав досвіду та не володів технікою, створював інцидент за інцидентом. Він змушений піти з майданчика, залишивши оператора Йозефа Рону самого закінчувати фільм. На зніманнях цього фільму та іншого під назвою «Ягідка кохання» він познайомився з оператором Данилом Демуцьким, з яким згодом буде працювати ще над багатьма фільмами, створивши славетний тандем українського кіно.

...Першим своїм фільмом він назвав «Сумку дипкур'єра».

Тодішній директор Одеської кінофабрики Павло Нечеса сказав:

«Сашко, не вмієш ти писати сценарій, так і не берися не за своє діло. Тебе треба було вигнати з кіна, та жалко – ти все ж таки здібна людина. На ось тобі сценарій М. Заца та Б. Наранського “Сумка дипкур’єра”. Зробиш добрий фільм за цим сценарієм – твоє щастя, а не зробиш – тоді вже вибачай, хоч ти мені й друг, а вижену!

У листопаді 1926 року Олександр Довженко розпочав зйомки фільму «Сумка дипкур’єра».

Я – Олександр Довженко: «Іноді фальш краще, ніж порожнеча»

Від ВАЛЕРІЙ ПУЗІК 10 вересня, 2019

Критика була нещадна:

«Катастрофічна безграмотність ВУФКУ… “Сумка дипкур’єра” ще одне тому підтвердження. Режисер Олександр Довженко, засвоївши кілька сучасних монтажних прийомів, механічно й без усякого виправдання вкрапляє їх у свою роботу. Від цього кіно не стає кращим. Примітивна історія, що поставлена в дусі допотопного детективу, наскрізь наївна й безграмотна», – «Рабочий и театр», № 7.

«Проте, наряду із цим, цікава й захоплива, навіть у промахах, робота режисера над кадром. У фільмі майже немає випадкових кадрів: кожен кадр – завершене ціле, смілива й точна композиція. Місцями художник у режисері заглушає відчуття міри, зникає необхідна співрозмірність усіх елементів, із яких складається фільм», – «Новий глядач», 1927, № 30 (185).

Однак Олександр Довженко почав підготовку до зйомок фільму «Звенигора», що мали відбутися на Київщині, Полтавщині, у Кременчуці й на металургійному заводі в Дніпропетровську.

https://opinionua.com/2019/09/10/ya-oleksandr-dovzhenko-inodi-falsh-krashhe-nizh-porozhnecha/

https://uk.wikipedia.org/wiki/Довженко_Олександр_Петрович

Йозеф Іванович Рона (Йосип Іванович Рона), (Joseph Rona, Josef Rona) — німецький кінематографіст, кінооператор, фотограф.

У 1925 році на запрошення ВУФКУ приїхав в Україну і за контрактом працював на Одеській кінофабриці до початку 1930-х.

Далі:

https://uk.wikipedia.org/Рона_Йозеф_Іванович

Дани́ло Порфи́рович Дему́цький (4 (16) липня 1893, Охматів — 7 травня 1954) — український фотограф та кінооператор. Учасник знімань кінострічки Олександра Довженка «Земля».

1929 — «Арсенал» 1930 — «Земля»

Жертва сталінського терору (три арешти НКВС).

https://uk.wikipedia.org/wiki/Демуцький_Данило_Порфирович

Данило Демуцький

https://www.youtube.com/watch?v=az6bUqhyYqE

Олександр Довженко "Сумка дипкур'єра" (1927)

https://www.youtube.com/watch?v=kxU-nC1ezPM